14 January 2015

Demam Denggi

Hye Assalamualaikum :)


Ni entry pertama untuk tahun 2015..nampak tak kesibukan disitu? hahaha..walau macam mana pun tetap nak jenguk blog kesayangan hamba ni haa..banyak inspirasi bila bukak blogspot ni tapi nak update entry kena betul-betul free..like now!



Sekarang musim demam denggi kan?bila patient datang klinik mesti diagnos demam demam demam.....kena ambik darah..kena cucuk plak..sakit wooo!lepas tu kena tahu positive atau negative denggi..Alhamdulillah setakat hari ni aku sihat lagi..



Denggi ni disebabkan oleh virus yang masuk ke dalam salur darah melalui gigitan nyamuk aedes..selalunya demam ni akan bermula antara dua hingga 7 hari..demam yang sangat panas,then sakit-sakit badan,muntah-muntah dan ruam merah juga boleh terjadi apabila selepas demam tiga hingga empat hari..






Untuk kenalpasti sama ada positive atau negative dikesan melalui antibodi Igm (antibodi yang dihasilkan untuk melawan jangkitan ) dan NS1 iaitu test untuk kenalpasti demam pada peringkat awal.. *kena ambik darah cerita dia..



Bila korang rasa macam tak selesa badan ataupun ada demam segera jumpa doktor yea..bimbang yang teruk akan bertambah teruk...yang penting kawasan-kawasan yang ada air bertakung tu kalau boleh bersihkan yea..sebab itu juga salah satu nyamuk membiak..







Haaaaa letak poster tu dalam mind set okay..jaga kesihatan masing-masing tawww...hehehe..serba sedikit perkongsian aku dengan korang yang baca blog ni..terima kasih..kalau ada salah info jangan segan-segan bagitahu aku yea..



okaylah,baibaibaiii... Assalamualaikum :)


*sumber : sini & sini 

2 comments:

Ana Jingga said...

takut sangat deman denggi ni sb boleh mengakibatkan denggi berdarah yang boleh membawa maut, sama-sama jaga kebersihan persekitaran untuk elakkan tempat pembiakannya..:)

Tunsha Ayunie said...

Menakutkan...
nampak biasa tapi bahaya... moga kita semua dijauhi dari anasir aedes ni...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...